Πέμπτη 21 Μαΐου 2009

Μεγάλοι Έλληνες


Την Δευτέρα το βράδυ, η πολυδιαφημισμένη τηλεοπτική παραγωγή του ΣΚΑΙ, ''Μεγάλοι Έλληνες'' έφτασε στο τέλος... Μεγάλος νικητής σ' αυτό το πρωτότυπο αν μη τι άλλο τηλεοπτικό πρόγραμμα ανεδείχθη ο Μέγας Αλέξανδρος, σπουδαίος κατακτητής και αμφιλεγόμενη για πολλούς προσωπικότητα της ιστορίας...Την παρουσίαση του, η οποία ήταν λίγο υπερβολική και αρκετά μονόπλευρη κατά την προσωπική μου άποψη, είχε αναλάβει ο Γιάννης Σμαραγδής. Δεύτερος στην κατάταξη ακολούθησε ο μεγάλος γιατρός Γεώργιος Παπανικολάου, γνωστός για το ΠΑΠ τεστ που έχει σώσει εκατομμύρια ζωές γυναικών( εγώ τον γνώρισα από τα δεκαχίλιαρα για να είμαι ειλικρινής). Τρίτος, ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης. Στην Τέταρτη θέση κατέληξε, προς μεγάλη μου έκπληξη, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής. Και εδώ τίθεται το θέμα των κριτηρίων που θέτει ο καθένας...Αν δεχτούμε ότι είμαστε συνεχιστές των αρχαίων Ελλήνων, και έχουμε κοινή προέλευση(;;) με αυτούς, τότε πως μπορεί ο Καραμανλής να τερματίζει τόσο ψηλά ανάμεσα στις τόσες λαμπρές προσωπικότητες της μακρόχρονης Ελληνικής Ιστορίας;;Είναι δυνατόν να βρίσκεται πιο πάνω από τον Σωκράτη, τον Πλάτωνα, τον Αριστοτέλη;; Ακόμα, είναι μήπως πιο μεγάλος και χαρισματικός ηγέτης απ' τον Περικλή, τον Καποδίστρια η τον Βενιζέλο; Ίσως να ισχύει αυτό που είπε ένας καλεσμένος στην εκπομπή: ''Αυτή η ψηφοφορία δεν δείχνει τι ήταν οι Μεγάλοι Έλληνες, αλλά τι είμαστε εμείς, οι ψηφοφόροι σε αυτήν τι διαδικασία...''Και μεις είμαστε βαθιά κομματικοποιημένοι...Εάν ο Ανδρέας Παπανδρέου είχε μπει στην δεκάδα, θα προέβλεπα ένα ντέρμπι μεταξύ των δύο πολιτικών χώρων ...Επειδή πάντως δεν μου αρέσει να γίνομαι μίζερος, θεωρώ την πρωτοβουλία του ΣΚΑΙ πολύ σημαντική και θετική, και πραγματικά ξεχωριστή στο τηλεοπτικό σκηνικό της χώρας μας. Αναγνωρίζω τις πολλές δυσκολίες που έκρυβε μια τέτοια ψηφοφορία, καθώς είναι πολύ δύσκολο να συγκρίνεις αρχαίους με νέους, φρέσκους ακόμα στην μνήμη μας Έλληνες, που όμως αμφιβάλω για το κατά πόσον θα επιβιώσουν στο χρόνο όπως άντεξαν οι ''αντίπαλοί'' τους. Επίσης είναι δύσκολο να συγκρίνεις ανθρώπους με διαφορετικές ιδιότητες και διαφορετική συμβολή στην Ιστορία. Κατακτητές και Γιατρούς, Πολιτικούς και φιλοσόφους....

Για την Ιστορία λοιπόν, να πω ότι οι 3 μεγάλοι φιλόσοφοι, που αποτελούν προϋπόθεση για οποιονδήποτε ασχολείται με την φιλοσοφία παγκοσμίως: ο Σωκράτης, ο Αριστοτέλης και ο Πλάτωνας, κατέλαβαν την 5η, 6η και 9η θέση αντίστοιχα. Ο Βενιζέλος κατετάγη 7ος, ενώ μια θέση πιο κάτω είναι ο Καποδίστριας. Τέλος ο Περικλής του χρυσού αιώνα της Αθήνας και του Παρθενώνα, περιορίστηκε στην δέκατη και τελευταία θέση.

Γενικώς, πιστεύω ότι οι ''Μεγάλοι Έλληνες'', αφήνουν θετικό πρόσημο...Αποτέλεσαν αφορμή να θυμηθούμε η να μάθουμε για μεγάλες προσωπικότητες της Ελλάδος και κυρίως αποτέλεσε το ερέθισμα για να αρχίσει ένας διάλογος για το ποιος τελικά υπήρξε ο μεγαλύτερος όλων. Από την άλλη μεριά βέβαια, οι παρουσιάσεις, έτειναν να γίνουν αγιογραφίες, αφού οι παραγωγοί της εκπομπής εστίαζαν μόνο στα θετικά στοιχειά, λησμονώντας για την αντίθετη όψη του νομίσματος...

13 σχόλια:

  1. Ήρθε η ώρα να βγει στην επιφάνεια ο ξινός εαυτός μου, για να διατυπώσω τις εξής ενστάσεις στο κείμενό σου. Όσον αφορά τα περί ''αγιογραφίας'', ρόλος των παρουσιαστών ενός εκάστου των 10 ήταν ακριβώς να υπερασπιστούν την υποψηφιότητα του προσώπου που είχαν επιμεληθεί, όπως σε ένα debate. Φυσικά και σε ορισμένες περιπτώσεις δεν μπορούμε να αρνηθούμε μιαν άβολη πραγματικότητα, σκοπός τους ήταν όμως να την αποσιωπήσουν ή, ει δυνατόν, να την αμβλύνουν... Όσον αφορά δε την κατάταξη, περισσότερο με ενόχλησε προσωπικά η τρίτη θέση του Κολοκοτρώνη παρά η τέταρτη του Καραμανλή -δεν αρνούμαι τη συμβολή του πρώτου, αλλά αν για έναν πολιτικό ''μας δικαιολογεί'' η κομματικοποίηση (που δεν πιστεύω πως ήταν ο μοναδικός παράγοντας, νομίζω σημαντικό είναι και το γεγονός πως ήταν ο πιο πρόσφατος υποψήφιος, με τα αποτελέσματα της δράσης του πολύ πιο απτά και άμεσα ορατά απ'όσο του Καποδίστρια ή του Βενιζέλου πχ,)τι μας δικαιολογεί για τη θεοποίηση ενός πολεμιστή που προσέφερε μόνο σε μας ως έθνος και όχι στην ανθρωπότητα; Αυτή η πατριδολαγνεία, φοβάμαι, απέχει μόλις ένα βήμα από τον εθνικισμό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. simfwnw...aplws, thewrw oti tha itan endiaferon na doume oles tis ptyxes tou parousiazomenou atomou.. ...oson afora auto p les, o kwlokotronis einai o pio xaraktiristikos ekproswpos tis epanastasis tou 21' ..xwris auton pithanws i ellada na paremene ipodoulomeni gia polla xronia akoma... egw thewrw oti to na anagnwrizeis to ergo autou tou megalou ellina dn apotelei e8nikismo...stin ellada zoume, kai i anexartisia pou kerdisame tote itan megalo aga8o gia mas tous Ellines...padws, an diamorfwna egw tin lista dn tha itan stin triti thesi..pws mborei na sigrithei me tus filosofous px??

    ps.xairomai padws p para tis diafwnies s, tulaxiston to thema, su kedrise tin prosohi... protimw tin kritiki para tin siwpi..

    ps2. einai telika teleiws ipokeimenika ta kritiria me ta opoia kathorizei o kathenas ton megalitero ellina...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. to 8etiko tou programmatos itan oti gnwrisame pragmata gia an8ropous pou kseroume ta onomata tous alla den kseroume akrivws ti exoun kanei gia na 8eorountai spoudaioi. to arnitiko einai oti toso megales proswpikotites aplws den boroun na boun se sigrisi. den einai kapoios megaliteros apo ton allo, kai sigoura den yparxei metro sigrisis. o monos logos pou,omws, akoma kai to stoixeio tou "antagwnismou" ginetai dekto, einai giati kseroume poli kala oti xwris afto to stoixeio aftoi pou 8a parakolou8ousan afto to programma 8a itan para-para poly ligoteroi.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανάλογα με το ποια κριτήρια χρησιμοποιούμε για να βγάλουμε τον μεγαλύτερο Έλληνα, ανάλογα θα είναι τα αποτελέσματα. Προσωπικά πάντως πιστεύω ότι ο Μέγας Αλέξανδρος δεν θα έπρεπε να είναι πρώτος με κανένα κριτήριο. Αν το κριτήριό μας είναι ποιος είχε το μεγαλύτερο αντίκτυπο στον κόσμο (και όχι μόνο στα στενά όρια της Ελλάδας) τότε την πρώτη θέση για τον πνευματικό αντίκτυπο πρέπει να την έχει ο Αριστοτέλης (ο οποίος επηρέασε όλην την ανθρώπινη σκέψη από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα) ενώ για τον πρακτικό αντίκτυπο σίγουρα πρώτος έρχεται ο Παπανικολάου ο οποίος έχει σώσει την ζωή εκατομμυρίων γυναικών παντού. Αν το κριτήριο μας είναι η διάρκεια και ο αντίκτυπος των επιτευγμάτων του τότε όλοι οι υποψήφιοι έχουν κάνει κάτι που είχε σοβαρό αντίκτυπο για τις επόμενες γενιές εκτός από τον Μέγα Αλέξανδρο του οποίου οι κατακτήσεις και ό,τι έχτισε, κατέρρευσαν μετά τον θάνατό του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Κατέρρευσαν, τα αποτελέσματά τους όμως είναι ακόμη αρκετά ορατά. Τα αγάλματα του Βούδα και ινδουστικών θεοτήτων με σαφή ελληνική επιρροή υπάρχουν ακόμη. Η ελληνική γλώσσα δεν ομιλείται ακόμη στην Ανατολή, υπήρξε όμως συνεκτικός παράγοντας κατά τη διάδοση του χριστιανισμού και τη χιλιετή διάρκεια της βυζαντινής αυτοκρατορίας. Όπως επίσης οι αλεξανδρινές αυτοκρατορίες και η παρακμή της 'μητροπολιτικής Ελλάδας συνέτειναν στη ρωμαϊκή εξάπλωση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εξέλιξη του δυτικού πολιτισμού. Οι πρακτικές συνέπειες των επιτευγμάτων του Αλεξανδρου ήταν, κατά την άποψή μου, με διαφορά οι μεγαλύτερες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. kai gw pistevw oti o megas alexandros dn itan mono oi kataktiseis tou... i prosfora kai i paradosi tou emeinan gia pollous aiwnes argotera... omws ta dika mou kritiria dn exun na kanun mono me tin ikanotita alla kai tin en genei proswpikotita... 0 megas alexandros itan enas kataktitis , o opoios dn xrisimopiise eirinikes i an protimate mono eirinikes methodous gia na kataktisei osa katektise...katestrepse anthrwpous kai mnimeia(px. persepoli)... pragmati orismenes fores iothetuse tis topikes paradoseis kai protimuse tin ipia lisi alla auto deixnei mallon parapanw to megaleio tou mialou tou kai tis igetikis tou ikanotitas, para tou ithus... o antrwpos autos p eftase na thewrei ton eauto tou Theo kai na timwrei me alazoneia tous palius tou sindrofous...Megali proswpikotita alla stekomaste pada mono sta thetika kai endoxa...o hitler eixe kai autos orama na katalavei oli tin evrwpi, alla diethete pio thanatifora mesa, gi auto ipirxe kai megaliteri anthrwpini katastrofi...anarwtiemai pws tha ton thimountai oi germanoi meta apo xronia...
    telos, o megas alexandros dn katelave mono tis persiki autokratoria, ( oson afora to epixeirima oti itan apelefterwtis )alla kai pollous allous laous pou dn itan ipodoulemenoi...
    ara, kata tin gnwmi m, an dn to dw patriwtika to thema, o megas alexandros itan enas ap tous pio ikanous isws anthrwpous pou ipirxan..omws itan enas kataktitis opws o hitler i o napolewn i o ioulios kaisaras klp, kai oi protheseis toy kathe allo apo agnes i anidioteleis ipirxan...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Συμφωνώ ότι ήταν ένας κατακτητής που σκότωσε ανθρώπους και προκάλεσε καταστροφές, όπως όλοι οι κατακτητές εξάλλου... Συμφωνώ ότι υπήρξε πιθανότατα αλαζονικός, αν και πάνω σ'αυτό έχω να αντιτάξω το νεαρό της ηλικίας του, το μέγεθος των επιτευγμάτων του (κανείς ως τότε δεν είχε πετύχει κάτι τέτοιο) αλλά και τον τρόπο με τον οποίο είχε μεγαλώσει (κατά την παράδοση η ίδια η μητέρα του του καλλιεργούσε την πεποίθηση πως ήταν γιος του Δία).
    Αυτό με το οποίο διαφωνώ εντελώς είναι η σύγκριση με το Χίτλερ, που είναι και αναχρονιστική και άδικη. Γιατί στην εποχή του Αλέξανδρου δεν είχε αναπτυχθεί ούτε θεωρητικά η έννοια των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Γιατί στον Αλέξανδρο είχαν καλλιεργήσει από μικρό την πεποίθηση πως είχε χρέος να κάνει αυτό που έκανε (ο Χίτλερ την καλλιέργησε μόνος του).
    Εξάλλου ο Χίτλερ δεν ήταν απλώς ένας κατακτητής: επικαλούνταν ''φυλετική ανωτερότητα'' (ενώ ο Αλέξανδρος πάντρευε τους στρατιώτες του με Περσίδες, δημιούργησε στρατόπεδα συγκέντρωσης κι όχι βιβλιοθήκες. Ακούγομαι σαν τον Παπαθεμελή, αλλά δε συμμερίζομαι τις πεποιθήσεις του: εξ ου και δε με ενοχλεί η σύγκριση πχ με το Ναπολέοντα, ο οποίος επίσης άφησε κάτι πίσω του: την κωδικοποίηση του δικαίου και την ανατροπή της ριζωμένης ως τότε πεποίθησης πως ο κόσμος είναι προορισμένος να κυβερνάται από ελέω Θεού βασιλείς, όπως άλωστε και τη συνδιαμόρφωση της γαλλικής (και ευρωπαϊκής) τέχνης με την έρωση του διακοσμητικού style empire.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. An pianw kala to concept kai ti vasiki idea tis ekpompis egw tha entopiza tin idiotita tou megalyterou sto impact, ston antiktypo, opws poly eustoxa egrapse kai o kwstas. Kai ekei den borei para na strafoume stous dyo megalous mas filosofous. Parakamptwntas to pagio zitima tis sxeshs platwna-swkrati kai to poiou i filosofia telika ftanei ws tis meres mas, pou epemvainei to platwniko filtro stis swkratikes didaxes klp,thewrw oti anamesa se auton ton polo kai ton aristoteli epikratei o teleutaios.
    Ki auto dioti borei men sto perifimo anagenissiako ergo o Platwn na deixnei pros ton ourano, pros to xwro twn idewn kai o aristotelis pros to tapeino edafos,wstoso i idia i themeliwsi tis filosofias tous einai ek diametrou antitheti. O Platwn diatypwse mia metafysiki thewria me elaxista ereismata-mono psyxologikes exigiseis boroun na dothoun, oi opoies parallilizontas to arxetypo tis polis twn idewn me auto tou proptwtikou sympantos twn prwtoplastwn tis palais diathikis to anagoun sto makario enneamino tou kyoforoumenou entos tou amniakou sakou-, enw kai i idia i politiki tou thewria peri tis politeias pasxei ws pros to epipedo tis arxikis tis sygrotisis. Antitheta, o Aristotelis, estw ki an katapianetai me pragmata pou simera ta prospernoume ws autonoita, einai o prwtos systimatikos meletitis tis typikis logikis, tou kladou autou tis filosofias pou tha gnwrisei tin apothewsi tou stis arxes tou 20ou aiwna. Kai kyriws oriothetei kai prosdiorizei mia seira ennoiwn, apo to dikaio ws tin tragwdia, gia ta opoia apotelei simeio anaforas mexri simera. Den einai ws ek toutou keni periexomenou i risi pws i sygxroni dytiki filosofia themeliwnetai panw stin aristoteliki didaskalia. O anthrwpokentrismos,allwste, tis filosofias, tou opoiou dikaiws eisigitis thewreitai o swkratis, apokta plires periexomeno mono me tin plithwra twn orwn tous opoious o Aristotelis gia prwti fora stin anthrwpini istoria orizei me methodikotita kai systimatikotita. Auta gia tous filosofous mas, oi opoioi thewrw oti pragmati tha eprepe vasei tou kritiriou tou antiktypou na proigithoun stin teliki katataxi.
    Oson afora ton Alexandro, pistevw,opws eipwthike, oti i anadeixi tou einai kai proion tis trexousas politikis sygyrias.Den thelw na stathw sta osa afise pisw tou, opws euglwtta ta aneptxyxan o lewnidas kai o alexandros, oso stin igetiki tou proswpikotita. Sygrinetai parapanw me to napoleonta, ton kaisara kai to xitler-stin pragmatikotita einai poly megalyteros ap' olous autous. Tous xeperase se edafiki epektasi,osa petyxe ta petyxe se ilikia mikroteti ap' olous tous, me mesa poly pio penixra,enw den einai tyxaio oti toso o napoleontas oso kai o kaisaras ton thaumazan. Einai xaraktiristiko oti auto pou epi tis ousias den kataferan oi treis tous, na anatrsepsoun se vathos xronou mia yfistameni isoroppia dynamewn, o alexandros to katorthwse en ripi ofthalmou. Wstoso einai poly aplos o logos pou den boroume na ton epilexoume:i ellada den ofeilei ti diethni politismiki tis anagnwrisi ston alexandro, para stous megalous tis stoxastes kai epistimones.Akoma ki otan kataktithike apo ti rwmi, oi idioi oi latinoi paradexthikan eautous alwmenous apo to elliniko pneuma. Oute profanws borei o alexandros na xaraktiristei sfageas me asimerinous orous-opws vevaia kai oi ekstrateies tous den itan "prospatheies ekpolitsmou", opws didaskomastan sto sxoleio...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Katathetw mia proswpiki protasi gia tin katataxi twn 10, opws egw eimai se thesi na tous axiologisw...
    1.Aristotelis(vl.parapanw)
    2.Platwn(to antipalon deos, einai alitheia oti Aristotelis dixws Platwna poly dyskola tha eixe yparxei)
    3.Alexandros
    4.Kapodistrias(ekproswpei opws kai o papanikolaou ton ellina pou diaprepei makria ap' tin patrida tou, xarassontas sta diplwmatika salonia ti moira tis eurwpis,alla kanei ki ena vima parapanw:epistrefei stin ellada gia na afierwthei oloklirwtika ston agwna gia ti sygrotisi tou kratous-gia auto dexetai kai syntoma ta euxaristiria tou ethnous)
    5.Venizelos(mesa ap' ola ta lathi kai tis palindromiseis tou xarassei ousiastika ta synora kai ta moira tis sygxronis elladas)
    6.Swkratis(dioti pragmati katevazei ti filosofia apo ton ourano sti gi)
    7.Periklis(giati ektos ap' ti filosofia eimaste gnwstoi kai gia ti dimokratia kai tin epoxi tis athinaikis akimis tis)
    8.Kolokotrwnis(oxi kat'anagin o kalyteros stratiwtikos tis epanastasis-o karaiskakis anagnwristike ws ikanoteros-,wstoso synekdoxika i morfi tou agwna kai tis anadysis tis sygxronis elladas)
    9.Papanikolaou(megalourgise sto exwteriko swzwntas ekatommyria zwes,alla mou moiazei mallon apolitik i epilogi tou)
    10.Karamanlis(oriaka sti dekada, eidika elleipsei tou allou metarrythmisti xarilaou trikoupi,exei pragmati polla thetika simeia, opws kai arjetes maures selides...nomizw oti i epilogi tou, opws kai auti tou kapodistria, ypokryptei ena reuma me sygekrimeni politiki stoxeusi pou exei na kanei me rixeis, tomes kai mi ypologismo tou politkou kostous)

    Nomizw oti apo ti dekada apousiazoun toso enas logotexnis(kata protimisi kavafis, i estw kazantzakis, elytis i seferis)oso kai o adikitheis apo tin politiki sygyria xarilaos trikoupis.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Έχεις δίκιο μιλώντας για τη μεθοδικότητα και τη συστηματικότητα του Αριστοτέλη, οι οποίες θεμελώσαν όχι μόνον τη φιλοσοφία του αλλά και την επιστημονική μέθοδο, την οποίαν καθόρισαν για αιώνες.
    Εντούτοις προσωπικά επιλέγω τον Πλάτωνα, του οποίου η επιρροή δεν είναι τόσο ευδιάκριτη είναι όμως εξίσου μεγάλη κατ'εμέ. Πλατωνικές και νεοπλατωνικές ιδέες διακρίνονται κατ'αρχήν παντού στο χριστιανισμό(ένας ιερέας φυσικά θα διαφωνούσε, ενώ για την καθολική εκκλησία πάντοτε θα υπερέχει ο Αριστοτέλης), από την ενσάρκωση μιας ιδέας (του Θεού) και την ''αποστολή'' των αποστόλων να φωτίσουν τον κόσμο με την αλήθεια μέχρι το τελευταίο βυζαντινό εκκλησάκι με τις εικόνες σαφώς να απεικονίζουν ιδέες και όχι πρόσωπα.
    Μείζων η επιρροή του Πλάτωνα ακόμη στο Διαφωτισμό (ενώ στο Μεσαίωνα ο Αριστοτέλης θεωρούνταν ως magister της Εκκλησίας), όπου άξονες εξακολουθούν να είναι η παιδεία του λαού ως οδός επίλυσης των πολιτικών προβλημάτων, όσο και η προβληματική της δημιουργίας ή αυθυπαρξίας της πολιτείας (που απασχόλησε βεβαίως και τον ίδιο το μαθητή του Πλάτωνα, τον Αριστοτέλη).
    Αλλά και αργότερα, πίσω από τις γραμμές του Νίτσε ή ακόμη και του Μαρξ μπορεί να βρει κανείς τις ιδέες του Πλάτωνα υπό ένα άλλο πρίσμα, για πολλούς διαστρεβλωμένες τόσο όσο και από τα ολοκληρωτικά συστήματα του ναζισμού και του φασισμού, που και πάλι ηθικά αναζήτησαν ερίσματα στο πλατωνικό αξιακό σύστημα.
    Αμφιλεγόμενη είναι τέλος η αντίληψη του Πλάτωνα για την τέχνη, την οποίαν δεν είχε σε ιδιαίτερη υπόληψη. Τη γονιμοποίησε εντούτοις και τη γονιμοποιεί ακόμη. Ο ρομαντισμός επιχείρησε μιαν απεικόνιση ιδεών, μια εξιδανίκευσή τους και ταυτοχρόνως μια εξιδανίκευση της φύσης (η επιστροφή στην οποία δεν είναι τίποτε άλλο από την επιστροφή στο χρυσό γένος...). Ο ιμπρεσιονισμός, πιο κοντά στο σύγχρονο άνθρωπο, παραδέχεται την ήττα της τέχνης και απεικονίζει την πραγματικότητα όπως αποτυπώνεται στον ανθρώπινο νου, στο μισοσκόταδο του σπηλαίου... Ο ρεαλισμός, από την άλλη, όπως και ο εξπρεσιονισμός, θα μπορούσαν να θεωρηθούν ''αριστοτελικής σχολής''. Την ίδια εποχή γεννάται όμως η αφηρημένη τέχνη, που πριστάνει ακριβώς ιδέες όπως τις συλλαμβάνει ο καλλιτέχνης κι όχι την υλική πραγματικότητα. Την ίδια εποχή γεννάται ο κινηματογράφος, που τόσο θυμίζει το σπήλαιο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Yperoxo pragmatika to keimeno gia tin ousia tis platwnikis filosofias. Wstoso, paramenei gegonos oti o aristotelis asxolithike me kati pou apodexotan apodeixi kai ws ek toutou apotelouse epistimoniko antikeimeno.Oi metafysikoi provlimatismoi tous opoious eisagei o platwn kai i axiopoiisi tous apo to xristianismo,to nietzsche isws kai to marx, den antikrououn entoutois ousiastika tin ousia tis kritikis pou tous askithike. Kai toulaxiston ws otou o anthrwpinos politismos vrethei se thesi na tous proseggisei systimatikotera kai me mia kapoia vevaiotita tha parameinoun, an oxi keno gramma, toulaxiston palati stin ammo. Gia auto pros to paron tha protimisw tin-estw pezi- sigouria tis austiris aristotelikis logikis. Alla pali giati tha prepei kati na thewreitai anwtero mono kai mono epeidi borei na apotelesei antikeimeno apodeixis? Swsta lewnida?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Τι να πω εδώ... Εν μέρει συμφωνώ, διαφωνώ όμως στο περί παλατιού στην άμμο. Σωστά επισημαίνεις ότι κάτι δεν είναι ανώτερο απλώς και μόνο επειδή αποτελεί αντικείμενο απόδειξης -θα προσέθετα μάλιστα πως η εμπειρική, ακόμη και η ορθολογική απόδειξη είναι μεν ο ασφαλέστερος τρόπος επιβεβαίωσης της αλήθειας, εντούτοις καθιστούν το έργο του φιλοσόφου εξαιρετικά αναλυτικό, στερώντας του (κατ'εμέ) το πλατωνικό βάθος... Το μεγάλο συν του Αριστοτέλη, δηλαδή η απόδειξη, πολλές φορές μετατρέπεται σε μείον -η εμπειρική γνώση, και η πιο συστηματική, είναι πεπερασμένη εξάλλου.. Για μένα αγνοεί το άρρητο, απροσδόκητο της ζωής. Στο πολιτικό πεδίο εφαρμογής της φιλοσοφίας, εξάλλου, μοιραία και αναπόφευκτα είναι απαραίτητο το όραμα (ελπίζω). Αν το θέλεις, η ιδέα του κράτους δικαίου (ή όποιου σχήματος) που προηγείται του απεικάσματός του σε ένα Σύνταγμα ή μια κοινωνία παρά η παρατήρηση των εφαρμοζόμενων πολιτικών συστημάτων για να επιλέξουμε μεταξύ τους το μη χείρον. Αλλά όλα αυτά είναι απόψεις προσωπικές. Εξάλλου ο Αριστοτέλης έχει δώσει επίσης πάρα πολλά στη διαμόρφωση της δυτικής πολιτικής παράδοσης, κυρίως πάντως είναι αξιοθαύμαστος (τουλάχιστον για μένα) διότι επινόησε αποδεικτικές μεθόδους -μαζί με δυο τρεις επιστήμες, για να το πω απλοϊκά. Πάντοτε όμως θα προτιμώ τον Πλάτωνα -εκείνος επινόησε τον έρωτα ως επαφή με την ιδέα της ομορφιάς και πηγή έμπνευσης, ενώ ως τότε έρωτας ήταν απλώς η σφοδρή επιθυμία, ένα ένστικτο που απλώς δεν ονομαζόταν έτσι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή