Σάββατο 5 Δεκεμβρίου 2009

Ουώλτ Ντίσνεϋ



Ο διασημότερος δημιουργός κινουμένων σχεδίων.

Ο πατέρας του Μίκυ, του Ντόναλντ και δεκάδων άλλων αγαπημένων παιδικών ηρώων.

Γεννήθηκε στις 5 Δεκεμβρίου του 1901 στο Ιλλινόις. Πατέρας του ο Ελίας Ντίσνεϊ και μητέρα του η Φλόρα Κωλ Ντίσνεϊ σε μια 5μελή οικογένεια- 4 αγόρια και ένα κορίτσι. Μετά την γέννηση του Ουώλτ η οικογένεια Ντίσνεϊ μετακόμισε στο Μισούρι. Ο Ουώλτ είχε από νωρίς ενδιαφέρον για τις τέχνες και έτσι παρακολούθησε μαθήματα φωτογραφίας και σχεδίου στο Γυμνάσιο Μακ Κίνλευ του Σικάγο. Το 1918 επεχείρησε να καταταγεί στο στρατό για να υπηρετήσει στον 1ο Π.Π. στο μέτωπο της Γαλλίας αλλά τον απέρριψαν γιατί ήταν μόνο 16 χρονών. Τον δέχτηκε όμως ο Ερυθρός Σταυρός και έτσι ο Ντίσνεϊ βρέθηκε να οδηγεί ασθενοφόρο στη Γαλλία το οποίο καμουφλάρισε όχι με τα χαρακτηριστικά φαιοπράσινα αλλά με δικά του καρτούν.



Επιστρέφοντας από τη Γαλλία άνοιξε δική του εταιρεία την LAUGH’O’GRAMS (1924).

Δουλεύει ως σχεδιαστής στην τοπική εφημερίδα του Κάνσας ως σκιτσογράφος όπου γνωρίζει τον Ούμπι Άιγουερκς, που θα γίνει στενός συνεργάτης του για πολλά χρόνια. Δημιουργεί τη σειρά η ΑΛΙΚΗ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΚΑΡΤΟΥΝ όπου ένα πραγματικό κορίτσι βρίσκεται σε διάφορες περιπέτειες όταν μπαίνει στην χώρα των καρτούν, η οποία όμως αποτυγχάνει κι έτσι ο Ουώλτ μετακομίζει στην Καλιφόρνια έχοντας μαζί του λίγα δολάρια και τη μισοτελειωμένη κόπια της ΑΛΙΚΗΣ Στην Καλιφόρνια ήταν ήδη ο αδερφός του Ρόυ που είχε το σημαντικό για την εποχή ποσό των 250 δολαρίων και αφού δανείζονται άλλα 500 στήνουν το δικό τους στούντιο στο γκαράζ του θείου τους. Μετά από κάποιες αποτυχημένες προσπάθειες να γίνει ηθοποιός και σκηνοθέτης ταινιών στο Χόλυγουντ αναλαμβάνει μαζί με τον αδελφό του Ρόυ και τον Άιγουερκς την παραγωγή μιας σειράς καρτούν με τίτλο ΟΣΒΑΛΝΤ Ο ΛΑΓΟΣ. Όταν τα δικαιώματα παραγωγής τελειώνουν ο Ουώλτ και ο Άιγουερκς επιστρέφοντας από τη Νέα Υόρκη θα μετονομάσουν τον Όσβαλντ σε Μόρτιμερ κι από λαγό θα τον κάνουν ποντίκι Ο Μόρτιμερ εμφανίστηκε σε μερικά καρτούν αλλά μια άλλη συμφωνία θα κάνει γνωστή την ομάδα Ντίσνεϊ. Στις 13 Ιουλίου του 1925 ο Ντίσνεϊ παντρεύεται την υπάλληλο της εταιρείας του Λίλιαν με την οποία θα αποκτήσει δύο κόρε την Νταιάν και την Σάρον. Τρία χρόνια μετά το γάμο του ο Μόρτιμερ μετονομάζεται σε Μίκυ κι ο δρόμος για την επιτυχία ανοίγει. Ο Ντίσνεϊ που από το ξεκίνημα ήταν εξαιρετικός επιχειρηματίας και οραματιστής είδε τον ερχομό του ήχου ως βοήθεια στις προσπάθειες τους.

Έτσι όταν στις 18 Νοεμβρίου του 1928 προβάλλεται το καρτούν ΠΟΤΑΜΟΠΛΟΙΟ ΟΥΪΛΥ (STEAMBOAT WILLY) έφερε στη κυριολεξία τα πάνω-κάτω και την επιτυχία που περίμενε ο Ντίσνεϊ και η παρέα του. Θα ακολουθήσουν πολλές πρωτιές. Η χρήση του συστήματος ΤΕΧΝΙΚΟΛΟΡ γίνεται για πρώτη φορά σε καρτούν του Ντίσνεϊ που διαχειρίζεται τα δικαιώματα του συστήματος για 2 χρόνια κι έτσι είναι ο μόνος που μπορεί να παράγει έγχρωμα καρτούν.

Το καρτούν ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ ΚΑΙ ΔΕΝΤΡΑ το 1932 είναι το πρώτο ΟΣΚΑΡ, ενώ το 1936 Ο ΠΑΛΙΟΣ ΜΥΛΟΣ είναι το πρώτο καρτούν που γυρίζεται με την χρήση της πολυεπίπεδης κάμερας που θα αποτελέσει για χρόνια το σήμα κατατεθέν της Ντίσνεϊ. Στις 21 Δεκεμβρίου του 1937 η ΧΙΟΝΑΤΗ είναι η πρώτη ταινία μεγάλου μήκους με κινούμενα σχέδια με κόστος $1,499,000. Από κει και πέρα σχεδιάστηκαν νέοι ήρωες, Τα τρία γουρουνάκια, ο Ντόναλντ, ο Γκούφη. Έτσι, η μικρή εταιρία παραγωγής μετατράπηκε σε μιά τεράστια βιομηχανία. Ακολούθησαν οι ταινίες μεγάλου μήκους:Ο Ντάμπο το ελεφαντάκι, Ο Πινόκιο, Η Σταχτοπούτα, Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων, Ο Πήτερ Παν, Η λαίδη και ο αλήτης, Τα σκυλιά της Δαλματίας, κ.α. Άλλα και οι ταινίες: Το νησί των θησαυρών και η Μαίρη Πόπινς



Μια από τις σημαντικές στιγμές στην ζωή του Ντίσνεϊ ήταν ο ξαφνικός θάνατος της μητέρας του το 1938. Μετά την επιτυχία της ΧΙΟΝΑΤΗΣ οι Ουώλτ και Ρόυ Ντίσνεϊ έφεραν στην Καλιφόρνια τους γονείς τους σε σπίτι που τους αγόρασαν κοντά στα στούντιο Ντίσνεϊ της οδού Υπερίωνος. Ένα μήνα μετά την εγκατάσταση τους στο καινούργιο σπίτι η Φλόρα Ντίσνεϊ πέθανε από ασφυξία που προκλήθηκε από κακή χρήση της κουζίνας που λειτουργούσε με αέριο. Το τραγικό αυτό γεγονός σημάδεψε τον Ντίσνεϊ και σε πολλές περιπτώσεις η έννοια «μητέρα» πέρασε σε πολλές ταινίες της εταιρείας του.

Το 1940 ολοκληρώθηκαν οι εργασίες στο νέο στούντιο της εταιρείας Ντίσνεϊ στο Μπέρμπανκ της Καλιφόρνια με δυναμικό 1000 σχεδιαστές, γραφίστες και τεχνικούς. Παρά το γεγονός ότι το 94% του στούντιο δούλευε για προπαγανδιστικούς σκοπούς όπως τα περισσότερα στούντιο του Χόλυγουντ η παραγωγή καρτούν δεν σταμάτησε ποτέ.
Η ΦΑΝΤΑΣΙΑ το 1941 αποτελεί μια από τις σημαντικότερες καλλιτεχνικά στιγμές του Ντίσνεϊ. Έχοντας εξασφαλίσει τον σημαντικότερο μαέστρο της εποχής του τον Λήοπολντ Στοκόφσκι και με την εκπληκτική δουλειά των σχεδιαστών του παρουσίασε μια ταινία που έμεινε στην ιστορία και αποτέλεσε αφετηρία για απομιμήσεις, αντιγραφές και κακέκτυπα. Ούτε και αυτή η συνέχεια της ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ η ΦΑΝΤΑΣΙΑ 2000 δεν κατάφερε να συγκλονίσει το κοινό και τους κριτικούς. Αν και στην πρώτη κυκλοφορίας της δεν αποτέλεσε εμπορική επιτυχία ωστόσο στην δεκαετία του ’60 η γενιά των παιδιών των λουλουδιών και της ψυχεδέλειας βρήκε κάτι στην 20χρονη ήδη ταινία. Τότε είναι που η ΦΑΝΤΑΣΙΑ έγινε εμπορική επιτυχία.

Το 1945 κυκλοφορεί η ταινία ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΚΑΜΠΑΛΕΡΟΣ με συνδυασμό ζωντανών ηρώων και καρτούν, μια μέθοδος που θα λειτουργήσει σε μεγαλύτερο βαθμό στο ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΝΟΤΟΥ και την ΜΑΙΡΗ ΠΟΠΙΝΣ.

Το 1955 ο Ντίσνεϊ μπαίνει δυναμικά στον χώρο της τηλεόρασης και είναι ο πρώτος που θα δοκιμάσει την τύχη του με την έγχρωμη τηλεόραση το 1961 στην σειρά Ο ΘΑΥΜΑΣΤΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΧΡΩΜΑΤΟΣ. Συνολικά στο στούντιο Ντίσνεϊ μέχρι το 1965 γυρίζονται 100 ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους με κινούμένα σχέδια
Το 1955 ανοίγει η Ντίσνεϊ στην κομητεία Όραντζ της Καλιφόρνια σε απόσταση 30’ από το κέντρο του Χόλυγουντ. Ενώ το 1965 το όραμα του Ντίσνεϊ επεκτείνεται στην Φλόριντα με την δημιουργία του ΕΠΚΟΤ Σέντερ, μιας πρότυπης πολιτείας που θα ήταν η απόλυτη έκφραση της Αμερικανικής τεχνολογίας και επιστήμης. Δεν πρόλαβε όμως να το δει ολοκληρωμένο. Το ΜΑΓΙΚΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ άνοιξε την Ιη Οκτωβρίου του 1971, το ΕΠΚΟΤ Σέντερ άνοιξε τις πύλες του την 1η Οκτωβρίου του 1982 ενώ αρκετά χρόνια αργότερα ακολούθησε το θεματικό πάρκο DISNEY MGM (1η ΜΑΙΟΥ 1989)



Το 1966 ο Ντίσνεϊ αποφάσισε να επενδύσει στην εκπαίδευση θεωρώντας την το βασικό στοιχείο για όλα. Ο Ντίσνεϊ έλεγε πως η δημιουργία ενός εκπαιδευτικού οργανισμού με πολύ υψηλές προδιαγραφές θα ήταν η κορωνίδα των προσπαθειών του Έτσι το 1966 συνένωσε δύο σχολές με έδρα το Λος Άντζελες, το Σχολή Καλών Τεχνών Σινάρντ και το Ωδείο του Λος Άντζελες δημιουργώντας το CALIFORNIA INSTITUTE OF THE ARTS στο οποίο φοίτησαν μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του Χόλυγουντ όπως ο Τιμ Μπάρτον. Η σχολή βρίσκεται 32 μίλια Βορειοανατολικά του Λος Άντζελες και αποτελεί ένα κύτταρο δημιουργίας για νέους δημιουργούς σε όλους του τομείς της Τέχνης.
Στις 15 Δεκεμβρίου του 1966 ο Ντίσνεϊ υπέκυψε στον καρκίνο. Δεν πρόλαβε να δει τελειωμένο το ΕΠΚΟΤ Σέντερ και το όνειρο του για έναν κόσμο καλύτερο έμεινε στα χέρια των συνεχιστών του.

Η εταιρεία Ντίσνευ από το 1966 μέχρι τη μέση της δεκαετίας του ’80 έφθινε συνεχώς. Την διοίκηση της εταιρείας μετά το θάνατο του Ντίσνεϊ ανέλαβε ο αδερφός του Ρόυ που είχε την οικονομική ευθύνη της εταιρείας και η ΟΜΑΔΑ ΤΩΝ 9, ένα συμβούλιο των 9 παλιότερων και ικανότερων σχεδιαστών που προσπαθούσαν να λειτουργήσουν την εταιρεία σα να ζούσε ο Ντίσνεϊ. Αλλά η αλήθεια ήταν άλλη. Ο κολοσσός Ντίσνεϊ έφτασε στα όρια της χρεοκοπίας και μόνο μια σειρά «θαυμάτων» κατάφεραν να την σώσουν. Το τελευταίο θαύμα άκουγε στο όνομα ΜΑΙΚΛ ΆΙΣΝΕΡ. Παραγωγός σε ταινίες του Σπίλμπεργκ και στέλεχος της Παραμάουντ μεταπήδησε στην Ντίσνεϊ με την ιδιότητα του προέδρου και έφερε την αλλαγή. Δημιούργησε θυγατρικές όπως η TOUCHTSTONE PICTURES, η SILVER SCREEN PARTNERS, αξιοποίησε τα στούντιο της Φλόριντα, επέκτεινε την παραγωγή με φθηνότερα κοστολόγια στην Κορέα και την Κίνα και άνοιξε την Ευρωπαϊκή Ντίσνευ έξω από το Παρίσι. Στην προεδρία του η Ντίσνευ γνώρισε νέα δόξα εφάμιλλη αν όχι και μεγαλύτερη του ιδρυτή της. ΩΡΑΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΤΕΡΑΣ, ΜΙΚΡΗ ΓΟΡΓΟΝΑ, ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΩΝ ΛΙΟΝΤΑΡΙΩΝ είναι μόνο μερικοί από τους τίτλους ταινιών που οδήγησαν την εταιρεία και τους ανθρώπους της στα Όσκαρ και την εμπορική καταξίωση. Με μια χρυσή συμφωνία για την διανομή των ταινιών της η ΝΤΙΣΝΕΪ διαχειρίστηκε τις κερδοφόρες παραγωγές της PIXAR και του πρώην σχεδιαστή της Τζων Λάσετερ ανεβαίνοντας στην κορυφή των εταιρειών που παράγουν και διαχειρίζονται ταινίες κινουμένων σχεδίων.

Όταν εύχεσαι σε αστέρι δεν έχει σημασία ποιος είσαι
Ούτε τι κάνεις στη ζωή σου. Ούτε τι είσαι
Όταν εύχεσαι σε ένα αστέρι τα όνειρα σου μπορεί να βγουν αληθινά

του Ζάχου Σαμολαδά

πηγή : artu.gr


2 σχόλια:

  1. Έχω ένα κεφάλαιο που θα χρησιμοποιηθεί για τη χορήγηση βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων δανείων που κυμαίνονται από 5000 € έως 1.000.000 € σε κάθε σοβαρό πρόσωπο που θέλει αυτό το δάνειο. 3% επιτόκιο ανά έτος ανάλογα με το ποσό που δανείστηκε. Μπορείτε να εξοφλήσετε από 3 έως 25 έτη κατ 'ανώτατο όριο, ανάλογα με το ποσό που δανείστηκε. εξαρτάται από εσάς να βλέπετε μηνιαίες πληρωμές. Ζητώ μόνο μια πιστοποιημένη χειρόγραφη βεβαίωση χρέους και επίσης ορισμένα έγγραφα που θα σας παράσχουμε. Εδώ είναι το email μου: vincentfradette15@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή