Κυριακή 7 Νοεμβρίου 2010

Το θέατρο πληρώνει ακριβά το τίμημα της κρίσης



Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τα πολιτιστικά δρώμενα και ειδικότερα το θέατρο σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, με ορατό τον κίνδυνο να τίθεται ακόμα και θέμα αλλοίωσης της φυσιογνωμίας του θεάτρου. Αυτό είναι το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξε το Στρογγυλό Tραπέζι με θέμα «Ο πολιτισμός σε περίοδο κρίσης» που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Εθνικού Θεάτρου.

Στο πλαίσιο της σύγκλησης της Γενικής Συνέλευσης της Ένωσης των Θεάτρων της Ευρώπης που πραγματοποιείται στην Ελλάδα αυτές τις μέρες (5-7/11), το Εθνικό Θέατρο διοργάνωσε Στρογγυλό Τραπέζι υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, στο οποίο συμμετείχαν μερικές από τις σημαντικότερες προσωπικότητες του ευρωπαϊκού θεάτρου.

Όπως έγινε γνωστό στην εκδήλωση, τα μέλη της Ένωσης Θεάτρων της Ευρώπης υπογράφουν κοινή διακήρυξη για τα ζητήματα που απασχολούν το θέατρο σε σχέση με τη οικονομική κρίση, η οποία θα αποσταλεί στους αρμόδιους φορείς κάθε χώρας που καθορίζουν τις πολιτικές στον τομέα του πολιτισμού.

«Η κρίση μάς δίνει την ευκαιρία να δούμε πάλι τα πράγματα από την αρχή. Να δούμε τι πήγε λάθος και πώς να το διορθώσουμε. Πάνω απ’ όλα, μας δίνει την ευκαιρία να βρούμε τρόπους να κάνουμε περισσότερα με λιγότερα, τόσο ως πολιτεία όσο και ως ιδιώτες» ανέφερε σε χαιρετισμό που απέστειλε ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού, Παύλος Γερουλάνος.

«Στην Ελλάδα βιώνουμε μία πολύ δυσάρεστη οικονομική κρίση, η οποία έχει γίνει ιδιαίτερα αισθητή το τελευταίο διάστημα και δυστυχώς εξαπλώνεται σε όλους τους τομείς της ζωής μας και φυσικά στον πολιτισμό. Οι περικοπές στους κρατικούς οργανισμούς και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα στη χώρα μας είναι πολύ μεγάλες και θα γίνουν ακόμα πιο δραματικές στο μέλλον» ανέφερε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Γιάννης Χουβαρδάς, συντονιστής της συζήτησης.

Σημείωσε, δε, πως «το Εθνικό Θέατρο προσπαθεί να κατανοήσει και να βοηθήσει στη δύσκολη αυτή συγκυρία, αλλά υπάρχει και μία γραμμή πέρα από την οποία δεν μπορεί κανείς να πάει. Αυτή τη γραμμή υπερασπιζόμαστε στο Εθνικό Θέατρο για να συνεχίσει να υπάρχει και το θέατρο και γενικότερα ο πολιτισμός στην Ελλάδα».

Ύστερα από τις συζητήσεις που είχε κατά τη διάρκεια της συνέλευσης και με τα μέλη της Ένωσης των Θεάτρων της Ευρώπης, ο διευθυντής του Εθνικού διαπίστωσε πως η κατάσταση που επικρατεί και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες -με κάποιες παραλλαγές και αυξομειώσεις στην ένταση- δεν διαφέρει από την Ελλάδα. «Με πολύ λίγες εξαιρέσεις, όλες οι χώρες της Ευρώπης αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα και υπάρχουν και εκεί πραγματικές περικοπές που αναγκάζουν τα θέατρα να φτάσουν στο όριο αλλοίωσης της φυσιογνωμίας τους».

Εκκινώντας από τη διαπίστωση αυτή, ο καλλιτεχνικός σύμβουλος του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, Γρηγόρης Καραντινάκης, ανέφερε πως «υπάρχει μία λεπτή κόκκινη γραμμή κάτω από την οποία τα θέατρα δεν μπορούν να παίξουν το θεσμικό τους ρόλο. Το ΚΘΒΕ δεν θα μπορέσει να συνεχίσει τη λειτουργία του αν οι περικοπές συνεχιστούν. Πέρα από τις αναδιαρθρώσεις που μπορούν να κάνουν τα θέατρα, υπάρχει ένα σημείο που η Πολιτεία θα πρέπει να δείξει καθαρά την πρόθεσή της να στηρίξει τον πολιτισμό, που είναι ίσως η σημαντικότερη έκφραση της ανθρώπινης ύπαρξης».

«Όσον αφορά το ΚΘΒΕ προσπαθούμε οι περικοπές να μην επηρεάσουν το ρόλο του, να μην αλλοιώσουν τη φύση του ρεπερτορίου του και κυρίως τις δράσεις του στην κοινωνία. Η εξωστρέφεια προς στην Ευρώπη είναι ο μόνος δρόμος για να δημιουργήσουμε και να συνεχίσουμε να υπάρχουμε» συνέχισε.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Bulandra της Ρουμανίας και πρόεδρος της Ένωσης των Θεάτρων της Ευρώπης (UTE), Αλεξάντερ Ντάριε, απευθυνόμενος στα μέλη της Ένωσης, τόνισε πως πρέπει να παραμείνουν ενωμένοι και να συντονίσουν τις δράσεις τους, προκειμένου να αντιμετωπίσουν την κρίση στον τομέα του πολιτισμού.

Σε μαγνητοσκοπημένο βίντεο ο καλλιτεχνικός σύμβουλος του Piccolo Teatro, Λούκα Ρονκόνι, τόνισε πως «η κρίση έγκειται περισσότερο στο γεγονός ότι εκείνο που έμοιαζε 'νέο' δέκα χρόνια πριν, αρχίζει να μας φαίνεται παλιό τώρα γιατί κωδικοποιήθηκε. Δηλαδή υπάρχει ένα είδος συνταγής του «νέου» που το κάνει να μοιάζει όχι επικίνδυνο και άγνωστο όπως κάθε τι καινούργιο, μα αντιθέτως προ-μαγειρεμένο και προ-χωνεμένο και με ένα εγχειρίδιο οδηγιών έτοιμο να εφαρμοστεί. Από αυτή την άποψη είμαστε σε μία περίοδο κρίσης του θεάτρου».

Στο Στρογγυλό Τραπέζι συμμετείχαν ακόμα ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Amandier-Nanterre και αντιπρόεδρος της Ένωσης των θεάτρων της Ευρώπης, Jean Louis Martinelli, ο σκηνοθέτης και ιδρυτής του θιάσου Cheeck by Jowl της Αγγλίας, Declan Donnelan, o υπεύθυνος διεθνών σχέσεων του Εθνικού θεάτρου του Sao Joao, Jos' Lu's Ferreira και η δραματουργός στο Schauspielhaus Graz της Αυστρίας, Regina Guhl.

Η Ένωση των Θεάτρων της Ευρώπης είναι ένα δίκτυο θεάτρων που δημιουργήθηκε το Μάρτιο του 1990 με πρωτοβουλία του Giorgio Strehler και του Jack Lang και τη συνεργασία του γαλλικού υπουργείου Πολιτισμού. Σήμερα, με 19 από τα σημαντικότερα θέατρα της Ευρώπης ως μέλη της, ασκεί έντονη δραστηριότητα στο χώρο του πολιτισμού.


πηγή: in.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου