Πέμπτη 24 Ιουνίου 2010

Μα τι στον Κόσμο ; ''Ευθανασία''



Έχει ο σύγχρονος άνθρωπος το δικαίωμα να αποφασίσει πότε και με ποιόν τρόπο θα φύγει από τη ζωή; Όσοι πάσχουν από ανίατες ασθένειες και βρίσκονται στο τελευταίο στάδιο της ζωής τους, έχουν δικαίωμα να επιλέξουν έναν θάνατο ήρεμο και αξιοπρεπή, χωρίς αφόρητους πόνους και ταλαιπωρία, στον τόπο και τον χρόνο που οι ίδιοι θα ορίσουν; Έχουν οι γιατροί το δικαίωμα να απαλλάξουν τους ασθενείς που τους το ζητούν, από μια ζωή που έχει γίνει μαρτυρική; Πέρα από τον σωματικό πόνο, αλλά και αυτόν που προκαλεί η ιδέα του επερχόμενου τέλους, μια σειρά από ηθικά και φιλοσοφικά προβλήματα μεγεθύνουν το βασανιστήριο για τους ασθενείς. Ενώ, ταυτόχρονα, η ανυπαρξία στο μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη ενός νομοθετικού πλαισίου που να ορίζει με σαφήνεια το «εάν», το «πότε» και το «πως» μπορεί κανείς να προχωρήσει σε υποβοηθούμενη αυτοκτονία, τους οδηγεί συχνά σε ακραίες επιλογές.

Τι είναι ευθανασία;

Ευθανασία είναι η πράξη του τερματισμού της ζωής ενός ανθρώπου ή ενος ζώου που βιώνουν μια αβάσταχτη ζωή με ανώδυνο τρόπο, είτε με θανατηφόρο ένεση, υπερβολική δόση φαρμάκων ή με την άρση της μηχανικής υποστήριξης της ζωής. Η Ευθανασία είναι αμφιλεγόμενο θέμα εξαιτίας αντικρουόμενων θρησκευτικών και ανθρωπιστικών αντιλήψεων.

Ποιa είναι τα επιχειρήματα υπέρ της νομιμοποίησης της ευθανασίας;

Το ισχυρότερο επιχείρημα για τους ασθενείς είναι αυτό που αποκαλούν αξιοπρέπεια της ζωής. Ο φόβος δηλάδη για έναν μη αξιοπρεπή θάνατο και το δικαίωμα στην επιλογή μεταξύ της ευθανασίας (και συνακόλουθα της επιλογής του τρόπου και του τόπου του θανάτου), εφόσον δεν υπάρχει πλέον καμιά ιατρική ελπίδα αναστροφής του αναπόφευκτου, και του βιολογικού θανάτου. Ένα άλλο επιχείρημα έχει να κάνει με τον αβάσταχτο πόνο που προκαλείται στους ασθενέις στο τελευταίο στάδιο των ασθενειών τους, και από το οποίο θέλουν να ξεφύγουν. Τέλος, στην περίπτωση που ένας ασθενής είναι χρόνια σε κώμα και εγκεφαλικά νεκρός, ο ψυχικός πόνος είναι δυσβάσταχτος για την οικογένεια του να βλέπει να αργοπεθαίνει χωρίς ουσιαστικά ελπίδα σωτηρίας.

Ποια είναι τα επιχειρήματα κατά της νομιμοποίησης της ευθανασίας;

Το κύριο επιχείρημα σε αυτήν την περίπτωση έχει να κάνει με την απαξίωση της ζώης. Κανείς σύμφωνα με αυτήν την άποψη δεν έχει δικαίωμα να ορίζει την διακοπή μιας ζωής, ακόμα κι αν πρόκειται για την δικιά του. Επίσης εάν θεσμοθετηθεί μια νομολογία υπέρ της ευθανασίας, κανείς δεν θα μπορει να διασφαλίσει ότι αυτή είναι πράγματι η βούληση του ασθενούς, ότι ο ασθενής είναι σε διανοητική και ψυχολογική κατάσταση να πάρει μια τέτοια απόφαση και άλλα αντιστοιχα ζητήματα. Εξ' αλλού ορισμένοι ισχυρίζονται ότι μια τέτοια νομιμοποίηση μπορεί να είναι επικίνδυνη για τους πιο ευάλωτους ανθρώπους, προβάλλοντας μάλιστα ως επιχείρημα την πρακτική εξόντωσης των πιο αδύναμων ανθρώπων που ακολουθούσε η φασιστική Γερμανία του Χίτλερ. Τέλος, υπάρχει η άποψη ότι ένας ασθενής μπορει να γίνει καλά παρά τις όλες αντίθετες πιθανότητες και διαγνώσεις.

Τι λέει η εκκλησία;

Η εκκλησία θεωρεί οτι η ζωή δεν ταυτίζεται απόλυτα με την βιολογική ύπαρξη του ανθρώπου, ούτε ο θάνατος είναι το τέλος της ζωής. Ο θάνατος είναι ένα απλό συμβάν για τη μετάβαση του προσώπου σε έναν άλλο τρόπο προσωπικής ύπαρξης. Η ζωή δεν ανήκει στον άνθρωπο άλλα στον Θεό, γι' αυτό και δεν μπορεί να παρεμβαίνει κανείς σε κάτι που δεν το προσδιόρισε.

Ποιες χώρες εχουν αναγνωρίσει το δικαίωμα στην ευθανασία;

Το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο, η Ολλανδία, η Ελβετία καθώς και οι πολιτείες Oregon και Washington των ΗΠΑ.

Τι ορίζει ο νόμος στην Ελλάδα;

Ο νόμος στην Ελλάδα λέει ότι «όποιος αποφάσισε και εκτέλεσε ανθρωποκτονία ύστερα από σπουδαία και επίμονη απαίτηση του θύματος και από οίκτο γι' αυτόν που έπασχε από ανίατη ασθένεια, τιμωρείται με φυλάκιση».

Και το Συμβούλιο της Ευρώπης;

Το Συμβούλιο της Ευρώπης ξεκινώντας από την βασική του θέση για την υπεράσπιση του «δικαιώματος στη ζωή», έχει τοποθετηθεί κατά της «ευθανασίας» ή της «υποβοηθούμενης αυτοκτονίας». Στις 5 Μαΐου του 2005, η Βουλευτική Επιτροπή του Συμβουλίου της Ευρώπης (Parliamentary Assembly of the Council of Europe), απέρριψε πρόταση για την παραχώρηση «βοήθειας σε όσους ασθενείς θέλουν να τερματίσουν την ζωή τους».

Αληθινές ιστορίες

Γνωρίστε ή θυμηθείτε κάποιες από τις ιστορίες που προκάλεσαν θύελλα στην κοινωνία

Η υπόθεση της Ελουάνα Ενγκάρο που δίχασε την Ιταλία


Η πρόσφατη περίπτωση της Μάργκαρετ Πείτζ από την Νέα Ζηλανδία

Η περίπτωση της Τέρι Σκιάβο στις ΗΠΑ

Ταινίες που αξίζει να δείτε σχετικές με το θέμα

Το πρώτο ερέθισμα σχετικά με το θέμα της ευθανασίας το έλαβα με την βραβευμένη με Όσκαρ ταινία του Clint Eastwood ''Million Dollar Baby'' που διαπραγματεύεται αυτό το πολύ λεπτό θέμα. Εαν πάλι προτιμάτε ευρωπαϊκό κινηματογράφο σας προτείνω το επίσης βραβευμένο με όσκαρ (καλύτερης ξένης ταινίας) ''Mar Adentro '' - "Η θάλασσα μέσα μου", με πρωταγωνιστή τον Javier Bardem.

Επιφανείς άνθρωποι για την ευθανασία

400 π.Χ, Όρκος του Ιπποκράτη: Και να μην δώσω ποτέ σε κανέναν, έστω κι αν μου το ζητήσει, θανατηφόρο φάρμακο, ούτε να δώσω ποτέ μια τέτοια συμβουλή...

1889, Friedrich Nietzsche : One should die proudly when it is no longer possible to live proudly. Death freely chosen, death at the right time, brightly and cheerfully accomplished amid children and witnesses: then a real farewell is still possible, as the one who is taking leave is still there; also a real estimate of what one has wished, drawing the sum of one's life - all in opposition to the wretched and revolting comedy that Christianity haas made of the hour of death

2009, Πάπας Βεβέδικτος XVI: Euthanasia is a false solution to the drama of suffering, a solution unworthy of man. Indeed, the true response cannot be to put someone to death, however,''kindly'', but to bear witness to the love that helps us to face pain and agony in a human way. Εδώ για όλο τον λόγο



by Alejandro


Χρήσιμοι σύνδεσμοι:

1. http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&artid=128465&ct=75&dt=03/12/2000#ixzz0kGyDPtOy
2.http://www.world-faiths.com/GCSE%20Short%20course/euthanasia.htm
3. http://www.focusmag.gr/articles/view-article.rx?oid=44528
4. http://exandas.ert.gr/old/eythanasia/i-nomothesia-ston-planiti/i-nomothesia-ston-planiti-12.htm


8 σχόλια:

  1. άλλο ένα εξαιρετικό "μα τι στον κόσμο" ! προσπαθώ να κάνω για κάποιο λόγο αυτό το Post για τρίτη φορά ! και αυτό το κείμενο πάει μεχρι εκεί που πρέπει αφήνωντας χώρο για συζήτηση. όσον αφορά την έρευνα του Alejandro είναι εμπεριστατωμένη και σφαιρική. πράγματι το θέμα της ευθανασίας είναι πολύ λεπτό. στο μόνο που είμαι σίγουρος εγώ είναι ότι αν κάποιος είναι νοητικά υγειής τότε σίγουρα θα πρέπει να μπορεί να αποφασίζει για τον εαυτόν του ό,τι θέλει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. katapliktiki ke sferiki prosegisi tu thematos.. bravo alex!!! theoro oti otan ine anagea prepei na ginetai.. ki otan to idio to atomo den ine s thesi na parei tin apofasi , oi kodinoi anthropoi prepei na apofasizun kiafto giati tha kserun ti thathele an itan se thesi na apofasisei

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. poli oraio keimeno baaaaal...ego eimai iper tin euthanasias otan kapoios ipoferei kai thelei na dosei telos stin zoi tou..alloste giati na borei mono i zoi mas na eksartatai apo tis epiloges mas, eno o thanatos oxi?? Bebaia kathe periptosi einai diaforetiki ,omos SIGOURA i oikogeneia oi filoi kai idiaitera to idio to atomo gnorizei kalitera tin katastasi tou apo tin opoiadipote nomothesia.. stin periptosi panta pou opos leei kai o dominic einai noitika igeiis..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το θέμα της ευθανασίας είναι πολύ λεπτό. Και γω πιστεύω ότι εάν ένας άνθρωπος που διαθέτει νοητική υγεία χωρις καμμία ιατρική ελπίδα και με τον θάνατο αναπόφευκτο πρέπει να έχει το δικαίωμα να επιλέξει έναν πιο καλό θάνατο από ότι εναν θάνατο με πολλους πόνους και ταλαιπωρία. Από την άλλη ορισμένα μόνον επιχειρήμματα κατά του νόμου για την ευθανασία έχουν βάση. Δηλαδή, χρειάζεται πολύ προσοχή ώστε ο νόμος μόνο να εξυπηρετεί τους ασθενείς και όχι να είναι εργαλέιο εκμετάλευσης από διάφορα κρατικά όργανα (π.χ. η θεραπεία σε πολλές ασθένειες είναι πολύ ακριβή, και για ορισμένα κρατικά όργανα η λύση της ευθανασίας θα ήταν πιο βολική και οικονομική)

    Σε κάθε περίπτωση όμως, θεωρώ οτι σε πρώτο πλάνο πρέπει να μπαίνει η βούληση του ασθενούς. Εμείς απο θέση ασφαλείας μπορούμε να κρίνουμε και να λέμε ότι θέλουμε, όμως το πιο σημαντικό είναι να εξασφαλίζονται τα δικαιώματα αυτών των βασανισμένων ανθρώπων και η ύστατη επιθυμία τους...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εξαιρετικό κείμενο Alejandro. Εγώ συμφωνώ μαζί σου ότι σε πρώτο πλάνο πρέπει να μπαίνει η βούληση του ασθενούς, όταν είναι σε θέση να την εκφράσει. Τώρα, όσον αφορά το δικαίωμα των συγγενών να αποφασίζουν σίγουρα υπάρχει ένα θέμα και θα πρέπει κάθε περίπτωση να εξετάζεται ξεχωριστά. Γιατί μπορεί μεν να υπάρχουν περιπτώσεις όπου κάποιοι συγγενείς θέλουν να επισπεύσουν το θάνατο συγγενή τους (ώστε να τον κληρονομήσουν γρηγορότερα), υπάρχουν όμως και άλλες περιπτώσεις όπως αυτή της Ελουάνα Ενγκάρο που ανέφερες όπου αυτός που ταλαιπωρείται δεν είναι ο ασθενής αλλά ο συγγενής ο οποίος μετά από πάρα πολλά χρόνια δεν μπορεί να ηρεμήσει, να βάλει την ζωή του σε μια τάξη και να θρηνήσει τον άνθρωπό του με ησυχία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Να προσθέσω απλώς στο εξαιρετικό κείμενο Άλεξ ότι από νομική σκοπιά ο άνθρωπος, όσο παράδοξο κι αν αυτό φαντάζει, δεν έχει "εξουσία διαθέσεως" πάνω στη ζωή του, δεν μπορεί δηλαδή να την αφαιρέσει στο σύνολό της. Απόρροιά αυτής της αρχής είναι άλλωστε η ποινικοποίηση της απόπειρας ανθρωποκτονίας από ορισμένες έννομες τάξεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. μπράβο Αλέξανδρε!!!(επιτέλους το διάβασα!!)ποοολυ καλοοοοο και ενημερωμένο κείμενο!!!Προσωπικά νομίζω ότι μπορεί να επιτρέπεται μόνο αν ο ασθενής το αποφασίσει γιατί αυτός ξέρει καλύτερα...Το να θεσπιστεί βεβαια ως νόμος ενέχει κάποιυς κινδύνους... πάντως η λύση γι αυτό το θέμα δεν είναι και η ευκολότερη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Στη βούληση του ανθρώπου μπορεί να είναι και η αυτοκτονία...;

    ΑπάντησηΔιαγραφή